Випробування трактору місцевого виробництва у Запорізькій області. 1910 р
В цих містах існували так звані каросері, тобто виготовлення кузовів на готові шасі, причому досить високого рівня.
Реклама майстерні Стасюлевича, де виготовляли парові вантажівки та омнібуси. Одеса. 1910 р.
Шасі Mercedes, які пропонував дилер П.Ф. Фаатц в Одесі для подальшого встановлення на них кузовів місцевого виробництва. Одеса 1911 р
Наприклад, одеська фабрика «Емпеде» ( існувала 1911-1914 рр) виготовляла кузови на шасі Mercedes, Adler, Lorraine-Dietrich, Delaunay-Belleville, - тобто на самі люксові авто того часу. Але «Емпеде» не обмежилася тільки кузовами, а й модифікувала власні авто. І хто зна до чого це все призвело б, якби не Перша світова війна.
Спортивний автомобіль Lorraine-Dietrich з кузовом одеської фабрики "Емпеде". В авто можемо побачити і власника М.П. Дмітрієва, на честь ініціалів якого і отримала назву ця фабрика. 1912 р
Шасі Brasier до встановлення на нього нового кузову. Київ. 1908 р
Київські кузовні фабрики теж працювали з готовими шасі Brasier, Wanderer, Mercedes, Berliet. Причому виготовляли не тільки розкішні авто, а й так звані «вахтовки» для будівельників Брест-литовського шосе. ( на фото).
Перша "вахтовка" з кузовом місцевого київського виробництва. 1908 р
Але найбільш розвинене виробництво існувало у м. Гальбштадт у колонії менонітів (колоністів голандського походження), де не тільки робили кузови для автомобілів Opel, а й виготовляли власні двигуни для сільгосптехніки.
І взагалі Таврійська губернія (назва на той час) за кількістю автомобілів у 1910 році була найпотужніша на українських землях. Так, за данними AUTO-Consulting, у 1910 році тут було вже 168 авто, з яких 145 одиниць належало власникам з волостей. У той же час в Херсонській (куди входила тоді й Одеса) було загалом 145 авто, а у Київській було лише 119 авто. Тобто, саме у Запорізькій області тоді був пік кількісного розвитку автомобілей. Це були міста з найбільшою динамікою розвитку.
Саме на цьому виробництві згодом спробують виготовляти кузови для автомобілів Opel, а у 1918-1920 роках виготовляли знамениті тачанки для армії Нестора Махно.
Поряд були й інші моторні виробництва у Токмаку та Мелітополі, де згодом створять і перший власний трактор «Запорожець». Але саме меноніти з колонії Шенвізе та Токмаку виготовлять і перший свій літак, де імпортного буде лише пропелер. Згодом на теріторії колонії Шенвізе у Запоріжжі виникне завод «Комунар», а потім і «ЗАЗ».
Рівень розвитку техніки, яку виробляли на підприємствах у Гальбштаді у 1910-і роки - вражає
Згодом, саме на підприємстві менонітів у Токмаку, почнуть виготовляти трактор "Запорожець"
Автомобільний цех у Гальбштадті, за свідчення місцевих краєведів, проіснував з кінця 1913 до середини 1914 поку, коли щодо німецькомовних колоністів почалися репресії. Місто Гальбштадт перейменували у Молочанськ, а всі авто у них реквізували.
В Гальбштадті на 1912 р існували дилери 4-х різних марок авто.
Але справжнє лихо прийшло до промислових колоній разом із комунізмом. Підприємства розграбували і націоналізували, власників вбили або кинули до вʼязниць. І перетворилося квітуче промислове місто Гальбштадт на провінційний другорядний Молочанськ, де годинник ніби так і зупинився на 1914 році.
Найбільш поширеними у 1912 р були автомобілі Opel, які реалізовували не тільки в колоніях Запорізької області, а й у Екатеринославі (сучасний Дніпро)
До кінця 1913 року Opel лише імпортували, а згодом вирішили збирати і встановлювати кузови місцевого виробництва у Гальбштадті
Як бачимо, наша початкова технічна і автомобільна історія існувала, вона була зовсім відмінною від російської і вельми цікавою. Історичний Автоклуб продовжує ці дослідження, слідкуйте за нашими дописами та відео. Щоб бути в курсі подій і не пропустити важливі новини - підписуйтесь на наші канали.
AUTO-Consulting в Telegram AUTO-Consulting в Facebook
Переглянути всі дослідження Історичного Автоклубу можна за цим посиланням.
|