На минулому тижні Сполучені Штати та Великобританія нанесли серію авіаударів по Ємену, спрямованих проти підтримуваного Іраном ополчення Хуті, що нападали на міжнародне судноплавство та порушили один з найважливіших світових маршрутів.
За 2023 рік в Україну імпортували 377 тис. транспортних засобів
В автомобільній промисловості назріває занепокоєння через кризу в Червоному морі. Автовиробники розглядають можливість зміни маршрутів суден, що неодмінно призведе до збільшення витрат. Зрештою, галузь розглядає можливість підвищення цін на продукцію.
Як наслідок – чергове зростання цін на контейнерні перевезення, адже судна, які перевозять все – від одягу до телефонів та автомобільних акумуляторів, будуть змушені уникати Суецького каналу, найшвидшого маршруту між Азією і Європою. Новий маршрут може виявитися в рази довшим.
Як стало відомо AUTO-Consulting, такі автовиробники як Tesla та Volvo, яка належить Geely, вже заявили про часткову призупинку виробництва в Європі через дефіцит компонентів. Це перший явний наслідок атаки на судноплавство в Червоному морі, які опосередковано завдають удару по промисловості в регіоні й не тільки.
Найбільший злам у ланцюгах поставок з часів пандемії COVID-19 може підірвати глобальне економічне відновлення, а підвищення цін на фрахт і нафту може знову розпалити інфляцію. На канал припадає близько 12% світових контейнерних перевезень.
Як повідомляє Reuters, компанія Tesla заявила про призупинку виробництва більшості автомобілів на своєму заводі під Берліном з 29 січня по 11 лютого. Причина – брак компонентів після того, як багато кораблів були перенаправлені навколо південного краю Африки.
"Збройні конфлікти в Червоному морі та пов'язані з ними зміни транспортних маршрутів між Європою і Азією через мис Доброї Надії впливають на виробництво в Грюнхайде", – йдеться в заяві Tesla. "Значно довший час транспортування створює розрив у ланцюгах поставок".
Компанія не повідомила, які саме компоненти затримуються на заводі, де вона збирає електромобілі для європейського ринку.
Представники Volvo Car, мажоритарним акціонером якої є китайська Geely, заявили, що призупинять виробництво на своєму бельгійському заводі в Генті на три дні через затримку доставки коробок передач.
В чому був феномен зростання преміального сегменту на авторинку у 2023 році
За підсумками 2023 року Китай може стати найбільшим експортером автомобілів у світі
Деякі оператори танкерів припинили рейси через Червоне море після авіаударів США і Великобританії по єменських хуситах, оскільки регіональний конфлікт, спричинений війною Ізраїлю в Газі, розширюється.
На додачу до логістичних проблем, що перешкоджають торгівлі, низький рівень води через посуху зменшив кількість суден, які перетинають Панамський канал, ще один ключовий морський торговельний маршрут.
Такі судноплавні гіганти, як Maersk та Hapag-Lloyd, відправляють свої судна в довші й дорожчі подорожі навколо Африки. Обидві компанії привітали кроки, спрямовані на підвищення безпеки судноплавства в регіоні, але не сказали, чи вплинуть страйки на ситуацію.
Так, в заяві Maersk йдеться, що зміна маршруту з Азії до Північної Європи через південну Африку, додасть до маршруту 10 днів та близько $1 мільйона додаткових витрат на палива.
Багато компаній, в тому числі Geely, другий за обсягом продажів автовиробник Китаю, шведська компанія з виробництва меблів IKEA і британський ритейлер одягу Next, попередили про можливі затримки з поставками товарів.
Деякі ритейлери роблять запаси перед святкуванням китайського Нового року за місячним календарем (відбудеться 10 лютого) і шукають альтернативні варіанти повітряного або залізничного сполучення, щоб уникнути порожніх полиць цієї весни.
За словами Балбіра Сінгха Дхіллона, голови Audi India, ситуація в Червоному морі поставила під загрозу виробництво на період від двох до шести тижнів, оскільки контейнери довелося перенаправляти. "Отже, в цьому кварталі ми продамо менше автомобілів, але я сподіваюся, що згодом ми це компенсуємо і більше проблем не виникне. Але прогнозувати зараз трохи складно. Важко прогнозувати на весь рік. Ми можемо спрогнозувати лише квартал, не більше...", – додав він.
Сантош Айєр, керуючий директор і головний виконавчий директор Mercedes-Benz в Індії, зазначив, що криза поки що не набула значних масштабів. "В останньому кварталі у нас були проблеми з ланцюжком поставок, які все ще тривають. Що стосується "Червоного моря", то у нас були деякі затримки у відвантаженні повністю збудованих модулів на 10-15 днів, але це все ще не впливає на наш бізнес суттєво. На даний момент, однак, ми не бачимо жодних серйозних проблем, пов'язаних з Червоним морем", – додав він.
У той час як виробники автомобілів класу люкс стикаються з проблемами імпорту, є компанії, які стикаються з проблемами експорту з Індії. Renault India, яка експортує свою продукцію та запчастини до Бразилії, Румунії та Франції, є однією з таких компаній, адже Індія є однією з міжнародних логістичних мереж для Renault у всьому світі.
"Наші контейнери знаходяться на кораблях, які все ще застрягли в Червоному морі. Але вони в безпеці, і на даний момент ними можна керувати", – сказав Венкатрам Маміллапалле, головний виконавчий директор і керуючий директор Renault в Індії.
Кроки Tesla і Volvo Car посилять занепокоєння щодо впливу на виробництво. Інші автовиробники також можуть зазнати дефіциту через конфлікт у Червоному морі.
Світовий ринок електрокарів в 2024 році зросте на 21%
Якими моделями електромобілів будуть конкурувати офіційні імпортери з китайським «сірим» імпортом
"Залежність від такої кількості ключових компонентів з Азії, зокрема з Китаю, є потенційним слабким місцем у ланцюгу поставок будь-якого автовиробника", – сказав Сем Фіорані з компанії AutoForecast Solutions, яка відстежує ланцюги поставок і виробництво автомобілів.
Криза вже вплинула на акції: цінні папери Tesla впали на 3% на початку торгів у Нью-Йорку, а акції Volvo Car знизилися на 3,7% в Стокгольмі о 1504 за Гринвічем.
Stellantis заявила, що не помітила "майже ніякого впливу" на виробництво та використовує авіаперевезення лише в деяких випадках. BMW, Volkswagen та Renault заявили в минулу п'ятницю, що виробництво не постраждало.
Але європейські автовиробники в значній мірі покладаються на Азію в питаннях поставок електромобілів. Згідно з даними S&P Market Intelligence, за 12 місяців (до 30 вересня 2023 року) на цей регіон припало 67% імпорту ЄС компонентів для акумуляторів електромобілів і трохи більше двох третин поставок літій-іонних батарей. То ж наслідки будуть.
Автовиробники та аналітики в Європі в останні місяці попереджали, що продажі електромобілів зростають не так швидко, як очікувалося, і деякі компанії знижують ціни, намагаючись стимулювати попит. Очевидно, що ситуація в Червоному морі не допоможе в цьому.
України теж торкнеться ця криза. І хоча у нас фактично немає автомобільної промисловості, яка б потребувала контейнери з комплектуючими з Азії, але останнім часом імпорт електромобілів з Китаю став відігравати значну роль і на нього приходиться вже 20% українського ринку. Здорожчає логістика і для автомобілів з ДВС, які постачаються в Україну з країн Азії (Японія, Південна Корея, Таіланд, КНР, тощо). За даними AUTO-Consulting, на азійський сегмент авторинку у 2023 році припадало 57% автомобільного ринку України!
Торкнеться криза у Червоному морі і ринку автозапчастин, де також значна азійських постачальників. Тому не минеться і в цьому сегменті без підвищення цін. А от точно виграє від нового катаклізму європейський бізнес, який зробив ставку на виробництва у країнах ЄС. І це зайвий раз підкреслює, що Європі слід переглядати політику перенесення виробництв у Китай і повертати його назад.
Ми будемо слідкувати за розвитком ситуації. Щоб не пропустити нічого цікавого зі світу автомобілів – підписуйтесь на соціальні мережі AUTO-Consulting. AUTO-Consulting в Telegram
AUTO-Consulting в Facebook
Яким був авторинок 2023 року очима автомобільних імпортерів
|