Що відбувається на українському ринку вантажної техніки? Думка провідних операторів
У яких сегментах ринку спостерігається зростання в цьому році та чим це зумовлено?
Через повномасштабне вторгнення втрачено тисячі одиниць усілякої техніки, в тому числі і комунальної, автокранів, спеціальної, пожежної тощо. Тому усі продажі мають бути направлені на заповнення втрат. А великих чинників, типу “Великого Будівництва” ми ще не маємо – вважає Андрій Курило, комерційний директор ТОВ "Сканія Україна".
Загалом, які конкретні ринки та сегменти спецтехніки зростають в Україні в цьому році, залежить від багатьох факторів, таких як економічна ситуація, інвестиції в будівництво та інфраструктуру, стан доріг, екологічні вимоги та багато інших – ділиться думками Микола Ємельянов, керівник відділу продажів ТОВ «ІВЕКО Україна».
Спостерігається зростання попиту на будівельну техніку: екскаватори, бульдозери та автокрани – все, що використовуються в будівельній та дорожній галузях. Це пов'язано зі збільшенням інвестицій в будівництво та інфраструктуру, в основному за рахунок державного та комунального замовлення на будівництво та ремонт доріг.
Є певне зростання попиту на техніку, яка використовується в галузі сільського господарства, таку як трактори та комбайни. Вони завжди потрібні в інтенсивні періоди посіву та збору сільськогосподарських культур.
Можна відзначити зростання попиту на автонавантажувачі та електричні вантажопідйомні механізми, що пов'язано зі збільшенням автоматизації та механізації процесів у складах та на заводах. Адже навіть зараз можна бачити будівництво великих складських приміщень, наприклад, Нової Пошти.
Отже, зростання попиту на спецтехніку в різних сегментах визначається різними факторами, але в основному це пов'язано з підвищенням інвестицій в розвиток економіки та інфраструктури.
Український ринок вантажних автомобілей рухається до рекорду
В Україні почали виготовляти дві нові моделі аграрних самоскидів
Що стосується основних драйверів росту ринку вантажної автотехніки в Україні, на думку Миколи Ємельянова, керівника відділу продажів ТОВ «ІВЕКО Україна», варто відзначити наступні сегменти:
вантажні автомобілі для перевезення продуктів харчування та товарів першої необхідності. Цей сегмент володіє стійким попитом в будь-якій економічній ситуації, тому є найстабільнішим. Зростання цього сегменту буде зумовлено збільшенням обсягів виробництва та експорту продуктів харчування, а також зростанням рівня споживчої активності населення;
вантажівки для перевезення будівельних матеріалів та обладнання. Зростання цього сегменту буде пов'язано зі збільшенням інвестицій в будівництво та інфраструктуру, а також зі зростанням споживчого попиту на житло;
автомобілі для перевезення вантажів по місту та міський пасажирський транспорт. Зростання цього сегменту буде зумовлено збільшенням руху вантажів та збільшенням обсягу міського пасажирського транспорту;
Далекобійні машини для міжнародних перевезень. Цей сегмент має перспективи з урахуванням зростання обсягу міжнародної торгівлі.
Отже, ці чотири сегменти будуть головними драйверами росту ринку вантажної автотехніки в Україні в цьому році, робить висновки п. Ємельянов.
Мають велику надію на збільшення попиту і у дилерській мережі DAF. Наразі ж попит на важку транспортну техніку для України можна перелічити на пальцях рук, говорить Ян Стінстра, керуючий директор TES Trucks LLC.
На заводі спецтехніки “Техкомплект”, за словами Вікторії Таргонської, фахівця з маркетингових комунікацій, готові переобладнати базові машини під будь-які потреби. Зокрема тут прогнозують попит на техніку для агропромислового комплексу: самоскиди-зерновози та автопаливозаправники. Крім того, затребувана будь-яка спецтехніка для силових структур (бортові автомобілі, автокрани, автопаливозаправники тощо).
“Ми бачимо постійний високий попит, як і в 2022 році, в секторі паливного транспорту та агротранспорту, що має очевидні причини. Також ми бачимо певний попит на спеціальну техніку, але поки не спостерігаємо відновлення будівельного сегменту”, відмічають в компанії DAF.
Виробники спецтехніки відмічають зростання попиту на автомобілі швидкої медичної допомоги, а також спостерігається традиційний для першого кварталу кожного року ріст запитів на автовишки та аварійні майстерні (державні бюджетні підприємства формують план закупівель на 2024 рік). Як і в минулому році сталий попит на бортові автомобілі та паливозаправники.
Що відбувалося на ринку вантажних автомобілів у квітні 2023 р
Яка спецтехніка найбільш затребувана на українському ринку?
Хто головний замовник: держава, аграрії, будівельники чи представники інших сфер бізнесу?
“Оскільки DAF ніколи не відігравав домінуючої ролі в будівельному сегменті в Україні, який найбільше постраждав, наша клієнтська база не зазнала значних змін. DAF має в Україні чудову пропозицію для паливного та агросегменту, однак ми обмежені виробничими площами через високий попит на лінійку XG в ЄС”, відмічає Ян Стінстра, керуючий директор TES Trucks LLC.
Завод спецтехніки “Техкомплект” має сталий перелік клієнтів – критична та силова інфраструктури, державні та приватні підприємства. Проте, змінились пріоритети: в першу чергу виконуються державні замовлення на бензовози, бортові автомобілі, вахтові автобуси, аварійно-ремонтні майстерні, автогідропідіймачі, автокрани, зерновози, самоскиди тощо.
Приватний сектор майже неактивний наразі, відмічає Кіріл Лесик, представник ТОВ "Комтранскомплект". Основним замовником на даний момент виступають державні структури.
Для компанії “Сканія Україна” 90% замовлень цього року поступає від перевізників, аграріїв та дистриб'юторів палива. Також є невеликі замовлення на самоскиди, бетонозмішувачі та сміттєвози.
Яким буде ріст продажів цього року?
Це дуже важко передбачити. Є відчуття, що ринок потребує вантажівок, але на ринку є багато невизначеностей, які можуть зупинити його. “В країні воєнний стан, загадувати та планувати немає можливості. Віримо в ЗСУ!”, – оптимістично відповідають представники заводу спецтехніки "Техкомплект".
“Ринок нових вантажівок в порівнянні з 2022 очевидно зросте, але також багато техніки поставляється для різного роду підрозділів ЗСУ, а ці авто в реєстрацію не потрапляють, тому реальний зріст невідомий, але він точно є”, – каже Андрій Курило, комерційний директор ТОВ "Сканія Україна".
Якщо брати статистику AUTO-Consulting, то за 4 місяці 2023 ринок великовагової техніки збільшився на 227% порівняно з 2022 роком. Але знову ж таки, в цю статистику не входить військова техніка. Крім того, лютий, березень і квітень минулого року були місяцями, коли бізнес оговтувався після початку війни, компанії саме підлаштовувалися під нові умови. Другий і третій квартал будуть більш показовими.
“В даному контексті хотів би відповісти трошки розширено”, – починає Кіріл Лесик, представник ТОВ "Комтранскомплект". “Щодо продажів – сподіваюсь на ринок, більший за 2021 рік. Але окремо виділяю також поставки українським замовникам техніки за кошти міжнародних фондів. Як приклад – постачання нами автомобілів ISUZU FSR 34 для потреб ДСНС України, які були оплачені японським фондом JICA та автомобілів у майбутньому за тими ж умовами”, уточнює Кіріл Лесик. “Постачання техніки за такими умовами, ми сподіваємось, може скласти певну долю, яка допоможе наповнити ринок”.
Що стосується питання “Чи вдалося замістити білоруську та російську техніку?”, наші співрозмовники відповіли: «Так». Тобто, відповідні пропозиції покупці, які орієнтуються на найнижчу вартість, знаходять за рахунок азійських та китайських брендів.
На ринок дійсно зайшло (або повернулися) досить багато китайських виробників, але старожили ринку не бачать позитиву в цьому з багатьох причин.
Загалом відчутних чи суттєвих рухів та трендів в цьому році не спостерігається, адже сегменти, які займав, наприклад МАЗ – а це комунальна техніка – в 2023 році практично мають нульову активність.
Українські кар'єри відмовляються від БелАЗів. Що обирають?
Scania зайшла на ринок комунальної техніки в Україні
В принципі, МАЗи та ГАЗони ще є в наявності (у екс-дилерів заводів-виробників), але їх випустили в кращому разі ще у 2021 році і вони вже підпадають під категорію машин «з невеликим пробігом» (після 24.02.2022 р. нові МАЗ та ГАЗ в Україну не ввозились). На заводі спецтехніки “Техкомплект” готові виконати монтаж кузовних надбудов на такі машини, адже вся техніка має працювати на відбудову України. “І, якщо «залізо» вже в нашій країні, тому треба зробити все можливе, аби воно приносило користь нашій державі”, підкреслює Вікторія Таргонська.
Відносно нових машин, які мають використовуватись як базові платформи для спецтехніки, то білоруські та російські машини майже повністю витіснені азійськими DongFeng, Foton, JAC, Sitrak, HOWO, Hyundai, ISUZU, а також європейською технікою від Ford Trucks, Iveco, MAN, Peugeot, Citroen, Opel. Ціновий фактор відіграє велику роль, тому можна спостерігати, що доступніші азійські бренди мають лідерство в тих проектах, де є обмеження по бюджету.
В компанії DAF вважають, що відсутність білоруської чи російської продукції взагалі не впливає на український ринок. “Ми стежимо за пропозицією азійських та китайських товарів, але вважаємо, що європейська пропозиція, у поєднанні з інвестиціями в післяпродажне обслуговування, здатна заповнити місце, залишене білоруськими та російськими товарами, так само, як і азійські/китайські товари”, - переконаний Ян Стінстра.
На українському ринку з'явився комерційний електричний фургон
В Україні почали виготовляти дві нові моделі аграрних самоскидів
Чи вдалося подолати складнощі з логістикою та фахівцями у військовий час?
Велика проблема з доставкою була в минулому році. По ситуації на сьогодні, в компанії “Сканія Україна” не відчувається проблем з імпортом, окрім як черги на кордоні.
У ТОВ "Комтранскомплект" відмічають, що через військові дії дуже ускладнилась і подорожчала логістика, що вплинуло на строки поставок та вартість продукту для замовників. Але в компанії роблять все можливе, для того, щоб нівелювати ці проблеми.
Найскладніша ситуація у вітчизняних виробників. На заводі спецтехніки “Техкомплект” відчувається певний дефіцит з імпортом базових шасі, комплектуючих та підйомних механізмів. Але в порівнянні з 2022 роком ситуація дещо покращилась, враховуючи бойові дії.
Складніше з питанням «чоловіків призовного віку». В компанії достатньо гостро відчувають дефіцит висококваліфікованих кадрів: більше як 20 працівників стали до лав ЗСУ. А це найфаховіші зварювальники, автослюсарі, токарі, електрики та інші спеціалісти. Через це страждають строки виконання замовлень.
Ми в AUTO-Consulting продовжуємо стежити за ситуацією в усіх сферах автомобільної промисловості України. Щоб завжди мати фахову інформацію зі сфери автомобільного бізнесу – приєднуйтесь до нас в соціальних мережаю
AUTO-Consulting в Telegram
AUTO-Consulting в Facebook
Що відбувається на українському ринку вантажної техніки? Думка провідних операторів
|