Нагадаємо, що Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) віднесло автовиробника Great Wall Motor до переліку спонсорів війни. Зазначимо, що це перший випадок, коли китайський автовиробник потрапив до санкційного переліку, але перший з числа автовиробників.
Причиною стало небажання компанії виходити з російського ринку, та плани з подальшого розширення бізнесу у державі-терорисці. Згідно з заявою НАЗК, Great Wall Motor є восьмим за величиною виробником автомобілів у Китаї. Власником є китайський мільярдер Вей Цзяньцзюнь (Wei Jianjun), якому належать 55,78% акцій Great Wall Motor. Компанія виробляє та продає автомобілі під власними брендами, такими як GWM, Haval, WEY, TANK, POER, ORA.
Після повномасштабного російського військового вторгнення в Україну багато міжнародних компаній вирішили залишити російський ринок, натомість Great Wall Motor заявляє, що не має найближчих планів виходу з росії та розглядає довгострокову перспективу своїх інвестицій у цей ринок в розмірі понад 3 мільярди юанів (472 млн дол. США), про це заявив секретар правління Great Wall Сюй Хуей. Станом на 2023 рік для Great Wall росія є найбільшим ринком збуту за межами Китаю. Минулого року на рф припало близько 30% доходів Great Wall за кордоном, - йдеться у прес-релізі НАЗК.
Але справа в тому, що майже ніхто з китайських автовиробників не припинив свою діяльність в росії через війну в Україні. Навпаки, після того, як більшість світових автовиробників покинули рф, в незайняті ніші ринулись численні китайські дилери. Від маловідомих фірм-одноденок до гігантів автомобільної промисловості.
В Україні ми маємо китайські автомобілі не лише корпорації Great Wall Motor, до якої також входять такі бренди як Great Wall, Haval. Українці знайомі з продукцією BAIC, BYD, Chery, Geely, Lifan та інших. Більшість з них працюють по обидва боки лінії фронту, але до переліку спонсорів війни потрапив саме Great Wall. Причому, автомобілі цієї марки у нас, в основному, відомі завдяки пікапам та позашляховикам, які працюють в тому числі й у ЗСУ.
AUTO-Consulting поцікавився у НАЗК, які юридичні наслідки матимуть компанії, що продовжать стосунки з китайськими автовиробниками, які отримали статус міжнародного спонсора війни?
“Юридичних наслідків - ніяких. Міжнародні спонсори війни – це виключно репутаційний інструмент. Всі, хто взаємодіють з такими компаніями, мають приймати на власний розсуд власні рішення, чи хочуть вони підтримувати своїм попитом або поставками тих, хто спонсорує війну та тероризм”, - зазначає Агія Загребельська, очільниця напряму мінімізації корупційних ризиків в санкційній політиці НАЗК.
На питання: "Чому до переліку потрапив саме Great Wall?", у НАЗК повідомили наступне:
1.Great Wall Motor заявляє, що не має найближчих планів виходу з росії,
2. Для Great Wall росія є найбільшим ринком збуту за межами Китаю,
3. Завод із повноцінного виробництва автомобілів HAVAL мультиплікує робочі місця, розвиває внутрішній попит і внутрішні інвестиції, що значною мірою живить економіку країни-агресорки.
Отже, підстави включити GWM до переліку у НАЗС були. Крім того, Агія Загребельська повідомила AUTO-Consulting, що однією автокомпанією справа не обмежиться.
"Інформація про діяльність інших китайських компаній на російському авторинку опрацьовується", - підкреслила очільниця напряму санкційнійної політики НАЗК.
Але, як бачимо, цей статус для компаній мало чим відрізняється від потрапляння до списку “Миротворець” для фізичної особи. Ніяких штрафів або санкцій він не передбачає, і кожен сам для себе вирішуватиме, чи потрібно мати справи з цією людиною або компанією, з огляду на війну в країні.
Зазначимо, що раніше до переліку міжнародних спонсорів війни у НАЗК потрапили «Райффайзен банк» та «Ашан», але це не вплинуло на їх роботу в Україні.
|