В цьому сегменті вимоги до робочих «конячок» ще більш суворі. Експериментувати серйозні бізнесмени, корпорації чи навіть держави не люблять, та надають перевагу перевіреним рішенням. Особливо зараз, коли техніка буквально рятує життя не лише в гарячих точках країни.
Як електромобільність заходить на ринок комерційного транспорту. Які електричні фургони вже є на українському ринку
Щоправда, закордонними вулицями та автомагістралями вже не перший рік курсують суто електричні вантажівки, нехай і не в дуже помітних масштабах. Приємно, що до цього доклали зусилля вітчизняні конструктори та інженери.
Яким буде ринок вантажних автомобілів у 2023 році? Думка головних операторів
Наші постійні читачі знають про реалізований спільний проект між луцьким АСЗ №1 “Богдан Моторс” та данською компанією Banke ApS, яка розробляє та продає системи акумуляторно-електричного приводу для важких транспортних засобів. Ще п’ять років тому "Богдан" презентував на ДП "Автоскладальний завод №1" у Луцьку перший на 100% електричний вантажний автомобіль українського виробництва, виготовлений для данської компанії "Banke International". Перший прототип електричної вантажівки Benke eRCV27 мав тривісне шасі з низьким входом, призначене для використання в якості сміттєвоза. Він був повністю створений в Україні в рамках контракту між Benke Electromobil та "Богдан Моторс".
Конструкція розробленого силами “Богдан Моторс” Benke eRCV27 спеціально адаптована до вимог європейських міст. Машина використовує автобусні технології – має рамну конструкцію. Колісна формула – 6х2, повна маса – 27 000 кг. Довжина вантажівки – 7770 мм, висота – 2980 мм. Шасі оснащене пневматичною підвіскою.
Силова установка – пара електродвигунів ZF, які вбудовані в колеса середньої осі та живляться від літій-залізо-фосфатних (LiFePO4) акумуляторних батарей. Пробіг становить 220 км, а для зарядки батарей на 70% потрібно лише 30 хвилин. Термін служби батарей сягає 12 років. Нагадаємо, що у "Богдана" був досвід виробництва електробусів для Польщі та Чехії, а також кузовів електробусів для Франції.
До кінця 2018 року "Богдан Моторс" планувала випустити 15 електромобілів для Benke Electromotive, надалі обсяг виробництва eRCV27 мав збільшитися до 200 одиниць на рік. Вартість однієї вантажівки – 400 тисяч євро. Нажаль, як ми вже знаємо, не все так склалося, як бажалося, масового виробництва не відбулося. З позитивного треба відмітити, що українські конструктори отримали патент на свою багатофункціональну електричну вантажівку. Це значить, що робота завершена під ключ і будь який клієнт при бажанні зможе замовити виробництво eRCV27 під себе.
Украинский производитель запатентовал электрический грузовик
Як в Україні намагалися впроваджувати електробуси. Ретроспектива гучних заяв
Інший досить амбіційний проект електричної вантажівки Made in Ukraine називається CoolOn. Проект Віталія Бризгалова став відомий наприкінці позаминулого року, коли був готовий ходовий екземпляр.
Розробку легкої комерційної вантажівки криворізька компанія Coolon Motors, яка була відома під назвою Murmuration Technology, розпочала кілька років тому. Вперше робочий прототип CoolОn був представлений у травні 2020 року, а вже за півтора роки компанія оголосила про готовність моделі у серійного виробництва.
Габаритна довжина вантажівки – 5 000 мм, ширина – 1 700 мм, висота – 2100 мм. Розмір вантажної платформи – 1700 х 3100 мм. Об’єм вантажного простору – від 9 до 12 м3. Вантажопідйомність – від 1,5 до 2,5 тонн.
У базовій версії електровантажівка планувалася передньоприводною. Другий мотор, який зробить машину повнопривідною – опція. Залежно від приводу потужність вантажівки складе від 40 до 109 к.с. Максимальна швидкість – 90 км/год.
Прототип 2020 року був обладнаний допрацьованим вентильним електродвигуном, в якому замість незалежних обмоток використані недорогі трифазні блоки. CoolOn використовує літій-залізо-фосфатний акумулятор (LiFePO4) ємністю 40 кВт*год власної розробки, виготовлений з китайських комірок 21650. Потужність базового зарядного пристрою – 6,6 кВт. За доплату електровантажівку укомплектують трифазною зарядкою на 22 кВт або портом швидкої зарядки. Заявлений запас ходу – 200-300 км. Мінімальний цінник – $16 000.
Досить пристойні параметри як для вантажівки “останньої милі”, яка розвозить товар між приміським складом до магазинів або виконує доставку по місту великогабаритних замовлень. Опція з ізотермічною надбудовою теж присутня. Продумана концепція, неординарний дизайн, цікаві технічні характеристики, а головне – власна ідея та реалізація!
У перший рік CoolОn Motors планувала випустити 2000 вантажівок. Надалі річні обсяги виробництва планували збільшити до 20 000 одиниць. В основі CoolОn лежить універсальна модульна платформа, яка дозволяє будувати моделі з різним розміром колісної бази та типами кузовів. Віталій Бризгалов вже був домовився про місце, де будуть збирати електричну вантажівку. Взагалі, рівень локалізації виробництва електричної вантажівки CoolOn мав складати близько 80%. Однак, серійне виробництво електровантажівки CoolОn у 2022 році так і не стартувало – завадила війна.
Можливо у компанії ще все попереду, принаймні голова компанії, Віталій Бризгалов сам докладає зусиль до нашої перемоги, створюючи баггі для ВСУ.
Можна пригадати довоєнні амбіції іноземних виробників, які були зацівлені в нашому ринку та планували розвивати свій електромобільний напрямок.
"Хтось же має бути першим!" – саме так звучав слоган MAN Truck & Bus, і він відповідає реальності, адже німецький автовиробник привіз електричний фургон MAN eTGE українському замовнику ще у 2020 році. Його придбав холдинг МХП щоб використовувати для доставки власної продукції.
MAN eTGE оснащений електродвигуном 100 кВт (136 к.с.) та акумулятором ємністю 35,8 кВт.ч. Об'єм фургона – 10,7 м куб. А пробіг на одній зарядці складає 173 км за методикою NEDC і 115 км за WLTP. Фактичний же пробіг – від 120 до 140 км.
Згодом компанія Agsolco привезла на виставку "Автодорекспо-2021" першу електричну вантажівку JAC N55 EV з літієвою батареєю на 180 А*год. При повній масі в 5,5 т електровантажівка мала вантажопідйомність 2150 кг та здатна була проїхати на одній зарядці 200 км, а 80% заряду JAC N55 набирав лише за півтори години. Батареї масою 728 кг відповідно знизили його вантажопідйомність в порівнянні з дизельним аналогом. Та й ціна в $59 000 багатьох бізнесменів відштовхувала. Але JAC N55 EV свого клієнта таки дочекався і зараз працює у Київській області.
Ще дорожче коштують французські електровантажівки. Наприкінці 2021 року Renault Trucks анонсувала прийом замовлень на поставку електричних вантажівок, які компанія мала намір поставляти на український ринок. Наразі в модельному ряду Renault Trucks Z.E. представлено 3 моделі з повною масою від 3,1 до 26 тонн. Вартість електричних вантажівок Z.E. стартує від 100 тис. євро.
На українському ринку повністю електричні Renault Trucks формально представлені, починаючи з 3,1-тонного Master Z. E. Ця модель має запас ходу в 120 км і може бути повністю заряджена всього за шість годин. Лінійка 3,1-тонних Master Z. E. пропонується у двох варіантах – фургон і кабіна з вантажною платформою, доступних у трьох варіантах довжини (L1, L2, L3) і двох висотах (H1, H2). В свою чергу, 3,5-тонний Master Z. E. Може бути не лише як фургон, але й у вигляді бортової вантажівки і шасі для широкого спектра надбудов і обладнання.
Також можна замовити важчі моделі від Renault Trucks – D Z.E. повною масою 16 т та D Wide Z.E. Повною масою 26 т. Вони могли б легко закрити потреби доставки по місту та безшумного вивозу сміття вранці. Але для багатьох компаній, та особливо комунальних підприємств, їхня вартість поки виявилася не підйомна. А враховуючи можливі перебої не лише з паливом, але й з електроенергією, клієнти вирішили почекати.
На українському авторинку новий тренд: тепер електромобільність набирає обертів у сегменті LCV
|