Нагадаємо, що з 5 квітня набрав чинності Закон №2142-ІХ від 24.03.2022, який серед інших податкових змін передбачає скасування сплати акцизного податку, мита та ПДВ на авто з іноземною реєстрацією, які ввозяться до України у період дії воєнного стану. Станом на сьогодні за цим Законом до України заїхало 123,6 тис. автівок.
Скільки і яких автомобілів було завезено за квітень за нульовим розмитненням. Статистика
В Україну вже завезли 123 тис. автівок за нульовим розмитненням
Для порівняння: за квітень 2022 року, за даними AUTO-Consulting, усіма офіційними імпортерами та дилерами було реалізовано лише 1242 нових автомобіля.
Як повідомив AUTO-Consulting директор із продажів компанії “ММС Україна” (Mitsubishi) Сергій Байдачний, неможливо однозначно сформулювати відношення до такої ініціативи в теперішній час. З одного боку, є велика потреба в автомобілях для ЗСУ і волонтерів. Також, транспорт потрібен для вимушених переселенців, чиї авто залишились на окупованих територіях, та/або були пошкоджені. Проте, більшість автомобілів все ж таки ввозяться для подальшого продажу або власного використання, а не для ЗСУ, вважає пан Байдачний. Це видно за наповненістю автомобільних базарів у прикордонних областях, та вже майже регулярних оглядах «блогерів», про вдалі придбання.
Також, від існуючої ситуації найбільші переваги отримують або приватні особи, або ФОП 1-ї та 3-ї групи. Відповідно, офіційно зареєстровані платники податків, якими є переважна більшість дилерів, та всі дистриб'ютори, не можуть конкурувати з таким підходом. Крім того, авто під нульове розмитнення везуть вже автовозами.
У прес-службі компанії “Субару Україна” вважають, що зараз, під час воєнного стану в країні, ще важко оцінити існування можливості “нульового розмитнення”. Тому, не хочуть робити передчасних висновків. Проте, погоджуються із тим, що для багатьох компаній, наразі, постають питання налагодження нових шляхів логістики та можливості задоволення попиту клієнта.
У прес-службі компанії “Рено Україна” впевнені, що “нульове розмитнення” - це політичне питання. Хоча, об'єктивно, у компанії проти такого імпорту.
Негативно оцінює “нульове розмитнення” і очільник NIKO Auto Holding (Mitsubishi, Nissan, Opel, Fiat, Suzuki, Mazda, Renault, Ford, Citroen) Ярослав Вовк. Зокрема, ту частину практики, яка впливає на ввезення автомобілів фізичними особами для власних потреб. На думку пана Вовка, все ж таки, можна було б знайти механізм для введення нульових ставок тільки для ввезення транспорту, якого потребує армія.
Які збитки вже зазнали автомобільні оператори за час воєнних дій
Як змінюється логістика постачання до України нових автомобілів
Наслідки для імпортерів
Як бачимо, одностайної думки про “нульове розмитнення” у офіційних імпортерів і дилерів нема. Так само, відсутня єдність думок і в оцінці наслідків такого імпорту автомобілів.
Пресс-служба компанії “Субару Україна” повідомила AUTO-Consulting, що ситуація може досить швидко змінюватися. Тому тут поки не мають однозначної відповіді на питання, чи буде “нульове розмитнення” мати позитивні/негативні наслідки для роботи імпортерів.
У даному питанні Сергій Байдачний налаштований песимістично. На його думку, деякий час дистриб’ютори та дилери будуть продовжувати існувати, та виконувати не тільки свої прямі обов’язки, а як і зараз допомагати армії, ТРО та волонтерам ремонтувати той самий «нульовий імпорт», підтримувати фонди, надавати і розвозити «гуманітарку» тощо. Проте, невідомо, як довго…
У прес-службі компанії “Ніссан Мотор Україна” AUTO-Consulting повідомили, що кількість та найменування автомобілів, які завозяться зараз до України, вказують на те, що ці автівки потім будуть перепродані на теренах країни. Таким чином, продавці вживаних автомобілів отримують несправедливі переваги, які негативно позначаться на офіційному ринку нових авто. А об’єм останнього і так надзвичайно зменшився під час війни.
Як повідомив AUTO-Consulting Ярослав Вовк, такий імпорт призводить до розбалансування ринку, нерівних умов для внутрішніх споживачів, значних втрат державного бюджету та логістичних проблем.
Сталі відомі найбільш популярні вживані автівки із нульовим розмитненням
Як змінився український авторинок під час війни
Які потрібні зміни
Оскільки ситуація досить неоднозначна, вона потребує змін.
На думку пана Байдачного, вирішувати проблему “нульового розмитнення” безумовно потрібно. Такий імпорт вбиває і так не дуже живий сьогодні офіційний ринок авто з десятками тисяч робочих місць. Проте, однозначного рішення наразі немає. Якщо відмінити «нульовий імпорт» - постраждають волонтери, переселенці та ЗСУ. Якщо розширити “нульовий імпорт” на нові авто, дилери і дистриб’ютори понесуть втрати через потребу реалізувати залишки за заниженими цінами, тощо.
Ярослав Вовк впевнений, що необхідно прописати механізм ввезення транспорту на потреби захисту України. А також - виключити зі списку пільгового розмитнення авто на власні потреби громадян.
У прес-службі компанії “Ніссан Мотор Україна” вважають, що потрібно повертати довоєнні податки на розмитнення автомобілів. Держава дала час і можливість українцям, які постраждали від війни, придбати собі автомобілі за зниженою вартістю. У той же час, надходження до державного бюджету в цей складний період особливо важливі. Тому у компанії підтримують скасування «нульового розмитнення».
Український авторинок у квітні трохи підріс, але поки демонструє катастрофічне падіння
|